Struktura i zakres działalności
Zakres działań poszczególnych komórek organizacyjnych Spółdzielni.
DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI /DK/
Do zakresu prac działu należy całość spraw związanych z gospodarką finansową i ekonomiczną Spółdzielni, a w szczególności:
- Prowadzenie pełnej księgowości Spółdzielni zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Całość spraw ekonomicznych, a głównie planowanie gospodarki finansowej oraz wykonywanie okresowych analiz ekonomicznych.
- Prowadzenie spraw finansowych działalności Spółdzielni oraz współpraca w tym zakresie z instytucjami finansowymi.
- Prowadzenie rozliczeń z tytułu podatków.
- Prowadzenie rozliczeń z obecnymi i byłymi posiadaczami praw do lokali mieszkalnych z tytułu wkładów mieszkaniowych i budowlanych oraz spłaty kredytów mieszkaniowych.
- Udzielanie wszelkich wyjaśnień członkom Spółdzielni, prowadzenie korespondencji dotyczącej między innymi:
- Opłat za utrzymanie mieszkania, wykonane przez Spółdzielnię usługi,
- Faktur z tytułu wynajmu lokali użytkowych, dzierżawy terenu oraz reklamy.
RADCA PRAWNY /RP/
Obsługa prawna wykonywana przez Radcę Prawnego ma na celu umocnienie porządku prawnego /zgodnie z przepisami o radcach prawnych/ Spółdzielni, a w szczególności:
- Udzielanie organom Spółdzielni opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
- Uczestniczenie w prowadzonych przez Spółdzielnię rokowaniach, których celem jest nawiązanie lub rozwiązanie stosunku prawnego.
- Nadzór prawny nad egzekucją należności Spółdzielni.
- Występowanie w charakterze pełnomocnika Spółdzielni w postępowaniu sądowym, arbitrażowym, administracyjnym oraz przed innymi organami samorządowymi.
- Udzielanie informacji o przepisach prawnych organizacjom społecznym oraz zawodowym działającym na terenie Spółdzielni.
- Udzielanie opinii prawnych przez podjęciem przez Prezesa Zarządu lub inne organy Spółdzielni decyzji o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym.
STANOWISKO ds. BHP i P.POŻ. /BHP/
Do zadań służby BHP i p.poż. w zakładzie pracy należy całość spraw związanych z bezpieczeństwem i higiena pracy oraz zabezpieczeniem przeciwpożarowym zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a w szczególności:
- Systematyczna kontrola pracy oraz przestrzegania przez pracowników zasad i przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisów p.poż.
- Zgłaszanie Prezesowi Zarządu wniosków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów p.poż w obiektach i na terenie działalności Spółdzielni.
- Prowadzenie dochodzenia powypadkowego oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie.
- Prowadzenie szkoleń wstępnych.
Ponadto do zadań służby ds. bhp i p.poż. należy:
- Kompleksowa działalność w ramach zadań wynikających z O.C. zgodnie z określonymi przepisami w tym zakresie.
- Opracowywanie norm przydziału odzieży roboczej, ochronnej i napoi chłodzących dla pracowników Spółdzielni oraz gospodarka nimi.
DZIAŁ ORGANIZACJI I SAMORZĄDU /OiS/
Do zakresu działania Działu OiS należy przede wszystkim:
- Prowadzenie spraw kadrowych.
- Opracowywanie struktury organizacyjnej, regulaminów oraz wewnętrznych zarządzeń, z zakresu działalności działu.
- Nadzór nad prawidłowym stosowaniem prawa pracy oraz przepisów wewnętrznych.
- Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników /dokumenty zgłoszeniowe/.
- Prowadzenie całości spraw związanych z planowaniem i wykorzystaniem Zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
- Obsługa techniczna i organizacyjna organów samorządowych Spółdzielni: Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza, Zarząd.
- Całość spraw związanych z prowadzeniem działalności społeczno – kulturalnej.
- Sprawy administracyjno – biurowe, w tym obsługa sekretariatu.
ZAKŁAD KONSERWACJI /ZK/
Do zakresu prac Zakładu Konserwacji należy całość spraw związanych z konserwacją zasobów Spółdzielni, a w szczególności:
- Przyjmowanie zleceń, usterek oraz bieżących napraw i konserwacji prowadzonych w blokach mieszkalnych, mieszkaniach, lokalach użytkowych, na terenach rekreacyjnych w zakresie przewidzianym w Statucie Spółdzielni.
- Prowadzenie prac remontowych zleconych przez Zarząd Spółdzielni.
- Prowadzenie sprawozdawczości z prowadzonych usług remontowo ? konserwacyjnych oraz wszelkiego rodzaju korespondencji z mieszkańcami oraz instytucjami zewnętrznymi, niewykraczającej poza zakres kompetencji Zakładu.
- Uczestnictwo wspólnie z innymi komórkami organizacyjnymi Spółdzielni w odbiorach, przeglądach gwarancyjnych oraz innych komisjach zleconych przez Prezesa Zarządu lub jego Zastępcę.
- Prowadzenie wszelkich prac konserwacyjnych i pielęgnacyjnych z zakresu konserwacji zieleni, utrzymania w należytym stanie ciągów pieszo – jezdnych, dróg dojazdowych, chodników w okresie zimy oraz placów zabaw i boisk zgodnie z przepisami bhp i p.poż.
Ponadto do zakresu prac Zakładu należy:
- Gospodarka magazynowa tj. kompleksowe prowadzenie magazynu Zakładu Konserwacji zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, stanowiącego zaplecze materiałowe Spółdzielni, w skład, którego wchodzą materiały, które ze względów technicznych i ekonomicznych nie mogą lub nie powinny być kierowane bezpośrednio na miejsce prowadzonej konserwacji.
- Zaopatrzenie w zakresie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania zakładu.
- Właściwa gospodarka sprzętem i taborem samochodowym, znajdującym się w dyspozycji Zakładu.
DZIAŁ GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ /DGM/
Zadaniem Działu Gospodarki Mieszkaniowej jest obsługa administracyjna oraz bieżące utrzymanie zasobów Spółdzielni we właściwym stanie porządkowym i estetycznym. Do obowiązków DGM należy przede wszystkim:
- Utrzymanie czystości na osiedlach (chodnikach, terenach zielonych, parkingach i ulicach) oraz w wejściach do klatek schodowych, zejściach do piwnic i korytarzach piwnicznych.
- Utrzymanie we właściwym stanie ciągów pieszych i jezdnych w okresie zimowym poprzez uczestniczenie (wspólnie z Zakładem Konserwacji) w usuwaniu śniegu i oblodzeń.
- Prace pielęgnacyjne przy zieleni osiedlowej wykonywane jako uzupełnienie działalności Zakładu Konserwacji oraz usuwanie pozostałości po tych czynnościach np. po koszeniu traw oraz przecince drzew i krzewów.
- Prace konserwacyjne przy urządzeniach stanowiących wyposażenie osiedli, malowanie ławek, koszy na śmieci oraz placów zabaw.
- Nadzór nad wywozem nieczystości powstających w gospodarstwach domowych dbałość o porządek w obrębie kontenerów.
- Bieżąca kontrola zasobów terenowych oraz części wspólnych budynków mieszkalnych, usuwanie nieprawidłowości oraz przekazywanie spraw wymagających specjalistycznego załatwienia służbom technicznym Spółdzielni.
- Wykonywanie okresowych przeglądów zasobów terenowych, budynkowych, zieleni osiedlowej, wypracowywanie wniosków i składanie propozycji do realizacji Zarządowi Spółdzielni.
- Dostarczanie za pośrednictwem skrzynek oddawczych lub bezpośrednio do mieszkań wychodzącej ze Spółdzielni korespondencji i rozliczeń finansowych.
- Przyjmowanie zgłoszeń mieszkańców w tym usterek i awarii, uczestniczenie w organizacji pracy konserwatorów oraz nadzór nad realizacją tych zgłoszeń.
- Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu porządku domowego oraz współżycia mieszkańców. Czynny udział w rozstrzyganiu sporów pomiędzy mieszkańcami w zakresie naruszenia zapisów zawartych w regulaminie.
- Organizowanie i obsługa zebrań z mieszkańcami.
- Współpraca z instytucjami i organizacjami prowadzącymi swoją działalność na osiedlach: Zarządem Osiedla, Policją, Strażą Miejską, Miejskim Centrum Pomocy Rodzinie itp.